Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.
Åkerböna: Skörderesultat från sortprovning 2020 Årets sortprovning av åkerböna har legat på 4 olika platser. Resultaten från försöken på Gotland, Knislinge i Skåne och Skänninge i Östergötland presenteras i tabellen nedan. Försöket i Västsverige har utgått. De flesta sorter i prövning har varit brokblommiga. Det har ingått tre vitblommiga sorter Taifun, Gloria och Sunrise. Läs mer » onsdag 25 november 2020
 
Ledare Ekoweb nr 10: Grattis ICA Maxi Nacka till priset för ”Årets ekoinsats”! Det går mycket bra att sälja ekologiskt om man exponerar det i butik! Det har ICA Maxi Nacka med ICA-handlaren Emma Nilsson i spetsen visat genom att det sista året ha ökat den ekologiska försäljningen med hela 25 procent. För detta har man också tilldelats priset ”Årets Ekoinsats”, ett pris sponsrat av Urtekram och Kung Markatta. Läs mer » tisdag 24 november 2020
 
ICA och dagligvaruhandeln minskar ekomarknadsföringen kraftigt De ekologiska kampanjerna har vid flera av de stora detaljhandelsaktörerna minskats med över en tredjedel under de senaste fyra åren. Ekoloket, ICA, har under samma period minskat sina rena eko-kampanjer med över hälften. Nu minskar även marknadsföringen för vegetariskt efter flera år med ökningar av kampanjer. Är veggo-trenden över? Detta visar nyligen släppta siffror från det oberoende analysföretaget Matpriskollen. Läs mer » måndag 23 november 2020
 
Ekoarealen minskar i Norge I Norge minskar den ekologiska odlade arealen. Den norska regeringen har som mål att 15 procent av arealen skall vara ekologisk odlad, idag är den 5 procent. Även lantbrukare som producerar ekologiskt minskar. 2009 var det drygt 3000 lantbrukare som var eko-bönder, idag är det knappt 2000 eko-bönder. Läs mer » fredag 20 november 2020
 
Största ekokampanjen någonsin i Finland I Finland laserar man just den största ekologiska kampanjen någonsin för att öka medvetenheten om den EU ekologiska loggan och vad den står för. Projektet som kalas Good Label finansieras av den finska eko-branschen och EU och kommer att rulla under 2020-2022. I kampanjen lyfter man upp ord som ekologiskt, mångfald och djurvälfärd och att konsumenterna kan göra bra smarta val med att välja Luomu, ”ett bra märke”. Läs mer » torsdag 19 november 2020
 
Italien: Positiva eko-siffror I Italien har den ekologiska sektorn sett flera ökningar under det gånga året, både inom konsumtion och produktion. Under 2020 har konsumtionssidan ökat med 4,4 procent, vilket motsvarar ett totalt försäljningsvärde på 3,3 miljarder euro, eller strax över 34 miljarder SEK. Även ekologiskt odlad åkermark har ökat, och motsvarar nu 15,8 procent av totalt odlad areal i Italien. Läs mer » torsdag 19 november 2020
 
Inställd Ekogala 2021 Ekogalan ställs in den 28 januari 2021 på grund av Corona. - Vi har beslutat att ställa in Ekogalan den 28 januari 2021. Huvudanledningen är att det inte känns säkert att genomföra dagen i denna form. Dagen har ju utformats för att kunna nätverka maximalt, både innan, under och efter dagens genomförande. Vi tar nya tag nästa år, säger Olle Ryegård, arrangör Ekogalan. Läs mer » tisdag 17 november 2020
 
Årstiderna: Ekologiskt med konstnärlig touch Företaget Årstiderna arbetar med att leverera ekologiska matkassar till kunder i Sverige och Danmark. För att lyfta just säsongsbaserad konsumtion släpper man nu en ”höstkollektion”, där råvaror som naturligt förekommer under höstperioden visas upp i ett mer konstnärligt perspektiv. Läs mer » måndag 16 november 2020
 
EKO-september 2020: En till förhållandena lyckad kampanj Den andra upplagan av kampanjen EKO-september har genomförts. Denna har bedrivits digitalt, men också på gårdsnivå och i butik. Bakom idén står branschorganisationerna KRAV, Ekologiska Lantbrukarna, Organic Sweden och Sveriges Konsumenter. Trots en rådande pandemi är arrangörerna nöjda med årets kampanj. Läs mer » fredag 13 november 2020
 
Brexit kan stänga av Storbritannien från Ekomarknaden När Brexitavtalet förväntas vara färdigställt under slutet av 2020 kan det innebära en stor förändring för Storbritanniens ekoproducenter. Då landet inte längre är ett EU-land kan de inte längre certifiera sina produkter som EU-ekologiska, vilket gör att de inte kan säljas direkt på ekomarkanden i Europa. Flera större aktörer inom branschen i Storbritannien försöker nu få igenom ett ekvivalensavtal, så att både EU:s och Storbritanniens eko-regler likställs. Detta förhindrar att produkter behöver dubbelcertifieras. Läs mer » onsdag 11 november 2020
 

EkoWeb på Twitter