Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

ICA och dagligvaruhandeln minskar ekomarknadsföringen kraftigt

De ekologiska kampanjerna har vid flera av de stora detaljhandelsaktörerna minskats med över en tredjedel under de senaste fyra åren. Ekoloket, ICA, har under samma period minskat sina rena eko-kampanjer med över hälften. Nu minskar även marknadsföringen för vegetariskt efter flera år med ökningar av kampanjer. Är veggo-trenden över? Detta visar nyligen släppta siffror från det oberoende analysföretaget Matpriskollen.

Tittar man på den största aktören ICA så har företaget mer än halverat antalet rena ekologiska reklamkampanjer de sista fyra åren.

- 2017 genomförde ICA:s fyra kedjeprofiler (MAXI, Kvantum, Supermarket och Nära) 691 ekologiska rikskampanjer januari-oktober, jämfört med 333 ekologiska kampanjer samma period 2020. Bara i år har ICA minskat de rena ekologiska kampanjerna med 27,5 procent. Det känns som man inte vill fortsätta driva detta stora segment, säger Ulf Mazur, VD Matpriskollen.

Men även de andra aktörerna minskar sina rena ekologiska marknadsföringskampanjer.
- Det totala antalet rikstäckande ekokampanjer har minskat från 2990 st januari till oktober 2017 till 1959 st 2020. Det är väldigt stora förändringar i ett så pass stort segment som ekologiskt är idag, säger Ulf Mazur.

Störst minskningar av antalet rena eko-kampanjer har man inom de viktiga segmenten frukt & grönt, ägg samt inom mejeri.
- För mejeri och ägg så har de eko-kampanjerna minskat med cirka 30 procent i år jämfört med samma period ifjol. Mot strömmen går ekologisk yoghurt, där det gjorts 35 procent fler kampanjer i år, mycket drivet av ökat kampanjtryck för Arla Eko Yoghurt. För frukt och grönt minskar rikskampanjerna med knappt 10 procent, säger Ulf Mazur.

Lite emot strömmen går också barnmat och chark/delikatess.
- För barnprodukter så har antalet eko-kampanjer ökat med drygt 6 procent och för chark/delikatess så har man dubblat antalet eko-kampanjer från 16 till 32 under året, säger Ulf Mazur.

Det verkar även som trenden med vegetariskt är på väg att avta, i alla fall om man tittar på hur dagligvaruhandeln har minskat marknadsföringen det sista året.
- Hittills i år har dagligvaruhandeln minskat sina rena rikstäckande vegetariska kampanjer med drygt 20 procent. 2019 pikade antalet kampanjer med 554 st under januari till oktober och 2020 har de nu minskat antalet till 438 st. Mot strömmen går ICA Maxi som även 2020 fortsätter öka kampanjtrycket. Ca 60 procent av kampanjerna där är på ICA:s eget märke, säger Ulf Mazur.

2020-11-23