Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Skira – lantbrukaren lägger själv in önskat försäljningspris för budgivning!

Skira Handel lanserades 2018 och finns idag tillgängligt över hela Sverige. Totalt finns 1500 registrerade företag på tjänsten, som nu växer med runt 100 företag i månaden. Till en början fokuserade handel mycket på fodervara mellan gårdar, men nu är det handeln från lantbrukare till kvarn som ökat och växer mest just nu.

– Genom våra tjänster kan lantbrukaren nu själv lägga in det pris man är villig att sälja för. Sedan är det upp till budgivningen om det blir affär eller inte. Vi arbetar både med ekologisk och konventionell spannmål med målet att lantbrukaren skall få bästa möjliga pris. Det skall vara lätt effektivt och lönsamt att göra affärer vid oss, säger Felicia Bindekrans, marknadsansvarig på Skira.

Skira startade år 2016 som en tjänst för jämförelse av spannmålspriset. Bakom idén fanns studenterna Niklas Wallsargård och Joel Glemme, och Felicia Bindekrans. Trion studerade då till civilingenjörer på Linköpings universitet och har alla en bakgrund inom den agrara sektorn.

– Vi utvecklade först en prisjämförelsetjänst där lantbrukaren själva skulle rapportera in priser på faktiska avslut som de gjort. Ett antal hundra lantbrukare anslöt sig men det gick inte ihop sig. Därför utvecklade vi Skira Handel istället med idén att ”själva” skapa platsen där priser genereras, säger Joel Glemme, grundare och teknikchef på Skira.


EN DIGITAL HANDELSPLATTFORM

För Skira var det viktigt att försäljningsprocessen är både snabb och effektiv för användaren. Den digitala plattformen som företaget konstruerat ger säljaren möjlighet att enkelt lägga upp sin vara till önskat pris. Köpare kan sedan välja lägga bud utifrån mängd, plats och kvalité på varan. Endast efter att affär gjorts tar Skira ut en förmedlingskostnad.

- Det var viktigt för oss att ha låga trösklar för de som registrerar sig och vill testa tjänsten.

Det kostar inget att varken lägga ut sin vara eller buda på någon annans gröda, säger Felicia.

För att säkerställa kvalitén på varan erbjuder Skira förprov på spannmålet innan försäljning, som tas via Svenska Foders Optilab. Säljare kan då certifiera att deras vara håller sig inom ett visst kvalitetsintervall, en viktig aspekt för potentiella köpare. När varan väl är såld erbjuder Skira även transportlösning av spannmålen från gård till gård, samt även analys av vara och betalningslösning.

– Vi garanterar säljaren betalning och till köparen ger vi trygghet genom att vi kan kontrollera den faktiska kvalitén i transport, säger Joel.

Vi vill säkerställa att köpare och säljare får ett gott intryck av tjänsten, samt att man sparar på att använda den. Ett gott intryck går en lång väg, lantbrukare litar ofta på varandra, säger Felicia.

Skira arbetar även med köpannonser. Exempelvis kan en kvarn gå ut med att man behöver 1000 ton kvarnvete, och säljare kan då erbjuda en viss mängd till ett viss pris och en viss kvalité. Kvarnen kan sedan välja att acceptera eller avslå ett förslag från säljare, beroende på kostnad, transportväg och kvalité.


EN BRA KANAL FÖR EKO

KRAV-vara och karensvara utgör även en del av vad Skira förmedlar. Flera ekologiska lantbrukare har använt Skira för att få bättre betalt för sin gröda, speciellt de som har karensvara.

- Flera av våra kunder som är djurproducenter har sålt sina KRAV-godkända grödor med hög kvalitet och sedan köpt in billigare karensvara till foder istället. Det har de tjänat pengar på, både köpare och säljare. Till detta fungerar vår tjänst utmärkt, säger Felicia.

Totalt har Skira under året förmedlat 1600 ton karensvara och 2000 ton KRAVgröda.

FRAMTIDEN – MER ÄN EN HANDELSPLATTFORM

Felicia är tydlig med att Skira bara är i startgroparna för tillfället. I framtiden hoppas företaget kunna förmedla betydligt större kvantiteter från sina användare. Skria fortsätter också att satsa på att utveckla plattformen och erbjuda nya funktioner.

- Vi började under 2020 med att erbjuda försäljning via terminskontrakt. Lantbrukare kan då göra affär med oskördad vara långt innan skörd, för att säkra upp sig. Många har hört av sig och är intresserade av att fortsätta detta år 2021, bland annat ekologiska lantbrukare, säger Felicia.

Genom att tjänsten växer utökar också mängden prisdata Skira får in från sina användare. Det gör att man kan bygga på ett starkt prisindex som ger en tydlig indikation av prisnivån på spannmålsmarknaden. Vi vill vara en hubb för försäljningsdata inom den agrara sektorn, som visar upp verkliga avslut och förser lantbrukare med ett gott beslutsunderlag, avslutar Felicia.


Bilder: Skria och Oscar Friberg

Oscar Friberg

2020-12-15