Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Lågpriskedjorna tar nu över och driver eko-loket!

I skrivande stund så är man lite lycklig. Sverige öppnar upp igen efter pandemin och livet skall nu sakta börja återgå till det normala. Det är bara hoppas att pandemin kryper ned i det hål den kom ifrån och stannar där länge länge…men vad händer egentligen på ekomarknaden?

I de flesta andra länder i världen har pandemin ”boostat” den ekologiska livsmedelsförsäljningen, men inte i Sverige. Här har försäljningen backat. Man har inte kopplat samman hälsa och ekologiskt på samma sätt man gör i övriga länder såsom Danmark, EU eller USA. Är det en tillfällighet eller är det något annat som händer i Sverige?

Vill man ha svenskt ekologiskt?
Några svar kommer man att få på ekogalan den 26 januari 2022. Ekogalan genomfördes första gången av Ekoweb för 12 år sedan och nu är det snart dags igen. Anledningen till dagen genomfördes första gången var enkel. Att skapa en oberoende mötesplats för alla i eko-branschen. Dagligvaruhandeln, förädlingsindustrin och producenterna var i obalans och behövde träffas och prata. Då var det underskott som diskuterades av råvaror och avsaknad av produkter. Nu 2022 behöver man också träffas med de nya förutsättningar som gäller.

Staten och ekomarknaden i rejäl otakt
Ekomarknaden är ordentligt i obalans och denna gång är det överskott och en vikande försäljning som man behöver pratat om runt borden på rasterna. Framför allt så har dagligvaruhandeln och staten inte gemensamma mål idag vilket man hade för 12 år sedan. Idag har staten och EU som mål att öka eko, men inte de stora dagligvarukedjorna. På de tio år som dagligvaruhandeln arbetade ihop med staten och EU ökade den ekologiska livsmedelsförsäljningen i Sverige från 8 miljarder kronor 2011 till 28 miljarder kronor 2020. Det är mer än en tredubbling. Få segment inom dagligvaruhandeln har vuxit så fort. Att ”boosta” ekoarealerna och produktionen utan att ha med de som bestämmer över kampanjer och exponeringsytor i butiker är direkt dumt och kommer leda till kostsamma överskott och bakslag. Dagligvaruhandeln måste med på tåget….

Nya aktörer driver nu eko-loket
Men det finns faktiskt lite ljus i tunneln på de dystra försäljningssiffrorna. Eko växer utanför Sverige. Arlas export ekologiskt mjölkpulver till Kina, Lantmännens försäljning av eko-gluten till USA och draget efter ekovassle med Arlas satsning på osttillverkning i Götene. Det vill vi lyfta på Ekogalan, men även de aktörer i dagligvaruhandeln som idag gör jobbet för eko. Lågpriskedjorna Lidl och Willys samt e-handel ökar eko-marknadsföringen och ekoförsäljningen i Sverige. De går mot strömmen och satsar, har eko-mål och även en tydlig strategi för eko.

Större konkurrens i dagligvaruhandeln gynnar eko
I Danmark där konkurrensen mycket hårdare i dagligvaruhandeln är det lågpriskedjorna som satsat mest på eko under många år. Det har i sin tur medfört att alla dagligvarukedjor som velat lockat in de åtråvärda ”ekokunder” också varit tvungna att satsa på eko med rimliga ekopåslag. Detta är en av anledningarna till att den danska ekomarknaden har fortsatt växa.

Så lågpriskedjornas satsningar och den ökande konkurrensen från ”nätet” är kanske det som gör att den svenska ekomarknaden hoppar igång och växer igen…

Fullt ös och hjärtligt välkomna att anmäla er till Ekogalan!

Olle Ryegård

2021-10-29