Din oberoende källa till kunskap om ekomarknaden.

Kraftig minskad eko-marknadsföring för tredje året i rad i dagligvaruhandeln

Nya siffror från det oberoende analysföretaget Matpriskollen visar att antalet riksannonserade kampanjer för ekologiska livsmedel i dagligvaruhandeln minskade kraftigt under första halvåret 2022. Det är tredje året i rad som detta sker och kedjorna visar nu tydligt att man inte vill driva den ekologiska livsmedelsförsäljningen i Sverige.

Försäljningen av ekologiska livsmedel går mycket trögt i Sverige. Kedjorna tappar eko-försäljningsvolym och eko-andelarna spås att falla kraftigt 2022. En anledning till tappet är dyrare priser, en annan är avsaknad av marknadsföring.
- Kampanjtrycket för ekologiska livsmedel fortsätter att minska med nästan 9 procent jämfört med samma period 2021. Sedan 2018 har antalet kampanjer minskat med en tredjedel. Det är en anmärkningsvärd stor minskning och det visar tydligt att kedjornas flyttat fokus från ekologiskt mot andra segment. Om man inte understöder försäljningen med marknadsföring och kampanjer så minskar försäljningen. Så funkar det inom dagligvaruhandeln, säger Ulf Mazur, VD matpriskollen.

Det är bara ICA maxi och ICA supermarket som ökar antalet ekologiska rikskampanjer. Alla andra kedjor minskar sin eko-marknadsföring rejält.
- Att se att den ”gröna kedjan” Coop minska kampanjtrycket på ekologiska produkter med 16 procent, på det största butiksformatet Coop, är anmärkningsvärt. Stora Coop gör fortfarande flest butikskampanjer med ett snitt av 5 erbjudanden per vecka hittills i år. Att City gross minskar marknadsföringen med hela 48 procent och uppstickarna Willys med 16 procent och Lidl med 36 procent är också anmärkningsvärt och förvånande. Mot strömmen går ICA maxi och ICA supermarket som ökar sin marknadsföring med 23 respektive 10 procent, säger Ulf Mazur.

Coop har sedan flera år bytt eko-strategi och nu verkar det även som lågpriskedjorna växlat ned sina ambitioner och tvekar om den ekologiska livsmedelsförsäljningens framtid.
- Willys och Lidls kraftiga eko-satsningar ifjol har vänts till minskningar i år. Kanske slog de kampanjerna inte så väl ut, eller så är man i år mer fokuserade på att erbjuda billigare produkter eller billigare prispunkter och då väljer bort eko. Som alla kedjorna så analyserar man noga vad som ger bäst effekt vad gäller kundtillströmning och lönsamhet. Minskat kampanjtryck gagnar i alla fall inte den ekologiska försäljningen, säger Ulf Mazur. En tuff framtid för ekologiska livsmedel väntar.
- Kunderna är nu mer priskänsliga och jag tror tyvärr att skenande livsmedelspriser inte kommer gynna dyrare produkter och den ekologiska livsmedelsförsäljningen framöver. Det kommer bli ett mycket tufft år för ekologisk i butik och trenden ser inte bra ut med de procentpåslag som branschen tillämpar för livsmedel. Ekologisk riskerar att prisa ut sig, säger Ulf Mazur. Och han tillägger att alla konsumenter som helst handlar ekologiskt kommer titta än mer efter eko-kampanjer och butiker som därför erbjuder detta kommer nog kunna locka många kunder. Alla har ju inte ebb i kassan. De allra flesta kan fortfarande välja vad de vill köpa.

Källa: Matpriskollen.se

2022-09-20